GT embléma

Szeged-Algyő, Sirály utca 6-8. Tf: 06 20 3121423



gumik1 gumik2 QR

GUMISZERELÉS! CENTÍROZÁS!
  Személygépkocsikon, kisteherautókon!!!

Francia gépkocsikon is! Ez azt jelenti, hogy azokat zárt felniket is fel tudjuk rakni a centírozó gépre, aminek a közepe zárt. (Pl.: A Régi Dacia)

Amennyiben gumit szeretne vásárolni, figyelembe kell venni a gumin lévő jelöléseket! Segítség ként az alábbi jelölések szolgálhatnak a gumik keresésénél, választásánál.

Amit a gumikról jó ha tudunk.
Méretekről
Súly index
Sebesség index
Gyártási időről
EU-s Abroncs cimke értelmezése
Egyéb jelölések az abroncson
Gumi szerelésről, amit mindenképpen figyelni kell



Gumi jelölések:

Méret 235/45 R17
235: az abroncs szélessége mm-ben
45: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya %-ban
R: radiál szerkezetű abroncs
17: a felni átmérője col-ban ( 1 col = 25,4 mm)

Jelölések1 Radiál szövet Diagonál szövet

Súly index, vagy terhelési index (LI) 109 A maximális terhelhetőséget jelző szám (súly- vagy terhelési index; egy kerékre vonatkozik)
Terhelési index

Sebességindex (SI)   V   A maximálisan megengedett sebességet jelzi ez a betű.

Sebesség index

Gumiabroncs gyártási ideje

DOT  0404

A DOT szám vagy kód jelzi a gumi gyártási helyét, idejét. 4 jegyű szám a DOT felirat után : az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó 2 jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit (DOT 0404)  a 2004. év 4. hetében gyártották.
Ebben a jelzésben szerepel a "DOT" felirat, majd a következő blokkban a betűkből és számokból álló sorozat jelzi a gyártás helyét, és az utolsó 4 (esetleg 3) számjegy határozza meg a gumi gyártási idejét. Az első két szám azt jelöli, hogy az adott évben hányadik héten gyártották a gumit, a második két szám pedig a gyártás évét évszázad nélkül. Például a DOT J3J9 0413 jelzésű gumit 2013. 4. hetében gyártották. Ha a gyártási idő 3 karakteres, akkor azt a gumit 2000 előtt gyártották.

EU-s abroncs cimke
Az EU-s abroncscimke azonban az energia-hatékonyságon túlmenően a gumiabroncs biztonsági és környezetvédelmi jellemzőivel kapcsolatban is tartalmaz információkat.
Főb jellemzőket tartalmazza a címke. Az üzemanyag-megtakarítás, fékezés nedves úton, ill. külső gördülési zaj.
http://www.gumidirekt.hu/pictures/nyarigumi-teligumi/cimke/label-zaj.jpg
Üzemanyag-hatékonyság
Egy gumiabroncs energia-hatékonysága a gördülési ellenálláson alapul. Egy gépjármű üzemanyag-fogyasztásának és az üvegház-hatásért is felelős szén-dioxid kibocsátásának kb. 20 százalékáért a gumiabroncsok gördülési ellenállása tehető felelőssé. Az arány kisebb tempónál, pl. városban magasabb, míg autópályán inkább a jármű légellenállása kerül előtérbe.
Az üzemanyag fogyasztás mérhető eredményei az autó típusától és a hőmérsékleti tényezőktől is függnek, a teljesítmény különbség azonban bizonyított.
A gördülési ellenállás
A jármű gumiabroncsai forgás közben folyamatosan deformálódnak. A deformáció következtében a gumiabroncs melegszik és hő formájában energia távozik. Minél nagyobb a gumiabroncs deformálódása, annál nagyobb a gördülési ellenállása és ennek következtében a jármű fogyasztása. A gördülési ellenállás a gumiabroncs sajátosságaiból, mint a mintázat, és rugalmas oldalfalból eredően nem szüntethető meg teljesen, de a hatása csökkenthető.

Osztályozás
A értékek alapján A-tól G-ig történik a besorolás (szgk. esetén; a D kategória egyelőre nincs használatban) Az A kategóriás gumiabroncsokkal felszerelt személgépkocsi fogyasztása 7,5%-kal alacsonyabb lehet a G kategóriás gumiabroncsnál. Ez jelenntős üzemanyag megtakarítást eredményez.

Fékezés nedves úton
Az abroncscimkén feltüntetett adatokból ezt tartjuk elsődlegessen a figyelem központjában.
A gumiabroncs egyik legfontosabb jellemzője a nedves úton mért tapadás. A jó nedves tapadással rendelkező gumiabroncs fékútja csapadékos időben rövidebb.
Mérésinél a következőket veszik figyelembe.:
- fékezés ABS-szel 80km/h sebességről 20km/h-ra lassítás
- vízréteg vastagsága: 0,5-1,5mm
- téligumik esetén 2-20°C a mérési hőmérséklet
- nyárigumik esetén 5-35°C
A gumiabroncs nedves úton való fékezési teljesítményét szabványosított körülmények között, személygépkocsival mérik. Az összehasonlíthatóság érdekében a gumiabroncsok teljesítményét egy referenciaabroncshoz hasonlítják.
Osztályozás
A referenciaabronccsal összhasonlítva történik a besorolás, a legjobb érték az A (D és G egyelőre nincs használatban). A kategóriák között kb. 2,6m a fékút különbsége. A legjobb és legrosszabb között 17-18 méter is lehet.

Gördülési zaj
Természetesen mindenki a
csendesebb gumiabroncsot szeretné megvásárolni. A gördülési zajt alapvetően a futófelület tagoltásga határozza meg.  A jármű elhaladásakor kívülről mért hanghatások mértékét mérik, és jelölik.


A gumi oldalfalán még számtalan kiegészítő jelölés található, az alábbiakban ezek magyarázata következik


Gumi szerelésről!

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:

Gumi méretezési különbségek