GT embléma

Szeged-Algyő, Sirály utca 6-8. Tf: 06 20 3121423




Klíma szerelése, javítása, gépjárműveken!

Előzetesen felhívnám a figyelmet a következőkre!

Csak olyan szakember végezhet bármilyen javítást a klíma rendszeren, akinek nem csak szakirányú végzetsége van hozzá, hanem megfelelő fényképes hatósági gázvizsgája is.
(F-gázvizsga) Már a klíma feltöltése is engedély köteles. A környezetvédelemi szempontokat maximálisan figyelemben tartva lehet csak végezni a javításokat, megfelelő berendezésekkel.

Klímáról általánosságban.

Az autóba épített klímaberendezés a hűtőközeg nyomás- és -halmazállapot-változására, illetve az ezzel járó hőmérsékletváltozásra épül. Hűtőközeg jellemzően az R134a, ami 1998-tól  felváltotta a korábbi freont. Már vannak egyéb hűtőközegek is. Például szén-dioxiddal, 1234YF. Az R134a esetében típustól függően, 350-1200 gram mennyiséggel töltik fel a rendszert.
Az alacsony nyomású, gáz halmazállapotú R134a-t a kompresszor összesűríti, megnövelve ezzel a hőmérsékletét is. Következik a hűtő (jellemzően az autó motorjának hűtőjéhez hasonlatos, és az elé építenek be) vagy más néven kondenzátor, ahol a hűtőközeg folyadékká alakul, az eközben keletkező hőt a menetszél és a ventilátor segítségével adja át a külső levegőnek.
A szárítószűrő, ami kiszűri a nedvességet, vagy is párátlanítja a közeget, a szennyeződéseket is kiszűri. A nagy nyomású, cseppfolyós halmazállapotú, meleg R134a ezután áthalad az úgynevezett expanziós szelepen, (vagy bizonyos típusok esetén a kapilláris csövön) ami csökkenti a nyomást, így a hűtőközeg a külső hőmérsékletnél hidegebbé válik.
Az utastérben elhelyezett hőcserélőn (más néven elpárologtatón) áthaladva ismét halmazállapot-változás következik be, amitől az R134a lehűti a párologtatón áthaladó utastérben a levegőt, egyben ismét felveszi eredeti fizikai állapotát (kis nyomású gáz), és a folyamat elölről kezdődik. Az ekkor keletkező párát kivezetik a szabadba, a gépkocsi alá. Ha megy a klíma akor lehet tapasztalni, hogy víztócsa jelenik meg álló autók alatt. Ez egy természetes jelenség.

A mai modern autókban automata vezérlésű, többzónás klíma rendszereket szerelnek a kényelem és konfort miatt.
Természtesen több alaktrész, bonyolultabb rendszereken a meghibásodás lehetősége is sokkal több. Nagyobb szakértelmet, és odafigyelést igényel a javításuk.


 Klíma rendszer működési elve.

A kör



Kompresszorró és egyéb alkatrészekről bemutató videók!
https://youtu.be/Xlo0s4eID-8